Lepiej się uczę jeśli wiem, po co i czego mam się nauczyć.
Lepiej się uczę, jeśli nauczyciel rozmawia ze mną o postępach i w każdej chwili wie, na jakim etapie nauki jestem.
Lepiej się uczę, jeśli nauczyciel udziela mi informacji zwrotnej, co zrobiłem dobrze, co i jak powinienem poprawić i jak mogę się dalej rozwijać.
Lepiej się uczę, jeśli korzystam z wiedzy i umiejętności moich kolegów i koleżanek.
Lepiej się uczę, jeśli jestem świadomy i odpowiedzialny za proces uczenia się.
Od roku szkolnego 2017/2018 w Szkole Podstawowej 108 im. Juliana Tuwima zaczęliśmy formalnie wprowadzać elementy oceniania kształtującego. Jesteśmy objęci programem „Całościowy Rozwój Szkoły” organizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Jest to początek naszej przygody z OK.
Nauczyciel, który stosuje ocenianie kształtujące:
- Określa cele lekcji i formułuje je w języku zrozumiałym dla ucznia.
- Ustala wraz z uczniami kryteria oceniania, czyli to, co będzie brał pod uwagę przy ocenie pracy ucznia.
- Stosuje efektywną informację zwrotną.
- Rozróżnia funkcje oceny sumującej i kształtującej.
- Buduje atmosferę uczenia się, pracując z uczniami i rodzicami.
- Potrafi zadawać pytania angażujące ucznia w lekcję.
- Wprowadza samoocenę i ocenę koleżeńską
Nasze „okejowe” zeszyty już zaczęły żyć własnym życiem….tworzymy je sami, uczymy się robić własne notatki, używamy kolorów, wycinamy, wklejamy…
Najważniejsze jednak, że wiemy czego się uczymy i po co a nacobezu pozwala nam zrozumieć, w jaki sposób możemy „wejść po schodach na samą górę”, aby osignąć cel.